Search
Close this search box.

Insinööriopettajat – täyttä kultaa

Jaa
Yli sata vuotta vanha suomalainen insinöörikoulutus on upea menestystarina. Koulutuksen lopputuotteet, osaavat, kekseliäät ja ahkerat suomalaiset insinöörit, ovat vaikuttaneet merkittävästi Suomen kehittymiseen elämänlaadullisesti ja taloudellisesti maailman kärkikastiin. Insinööreillä on ollut keskeinen rooli Suomen kansainvälisen brändin rakentamisessa. JULKAISTU 18.11.2016

Itse edustan energiateollisuutta, joka elää suuren vallankumouksen alkuvuosia. Meidän alallamme kvartaali on 25 vuotta. Koko energiajärjestelmämme on menossa uusiksi. Tätä uusiutuvaan energiaan kytkeytyvää muutosta on helppo perustella: haluamme jättää lapsillemme hyvässä kunnossa olevan maapallon. Käytännössä tämä tarkoittaa valtavia investointeja aurinko- ja tuulivoimaan. Valitettavasti sähköä ei voida varastoida. Sitä on tuotettava joka hetki täsmälleen yhtä paljon kuin sitä käytetään. Ja valitettavasti tuuli ja aurinko eivät osaa käyttää voimalaitoksia asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Mitä tapahtuu, kun ei tuule ja aurinko ei paista?

Tarvitaan osaajia!

Kohti vihreää tulevaisuutta – joka hetki valot päällä valtakunnassa ja kodit lämpiminä – kohtuuhinnalla. Tällainen muutos vaatii teknisiä läpimurtoja ja toteutuksia. Tarvitaan uusia ratkaisuja sähkömarkkinoiden pelastamiseksi. Tarvitaan uusia liiketoimintamalleja. Vaikutukset koskevat myös liikennettä ja rakennuksia. Sähköautoja. Energiatehokkaita rakennuksia – niitä, jotka eivät homehdu.

Ennen kaikkea tarvitaan paljon osaavia ihmisiä ja heidän hyvää yhteistyötä. Tässä joukkueessa monella pelaajalla on insinöörin koulutus. Jotta insinöörimme valmistuvat maailmanluokan osaajiksi, on kahden ydinasian oltava kunnossa: tarvitaan hyvät raaka-aineet ja laadukas valmistusprosessi.

Insinöörin työtä arvostetaan edelleen, mikä takaa sen, että hyvää raaka-ainetta on tarjolla. Maailman megatrendit takaavat osaaville insinööreille mielenkiintoisia haasteita: ilmastonmuutos, kaupungistuminen, globalisaatio, digitalisaatio, vastuullisuus. Osaajia tarvitaan, sillä ratkaistavia ongelmia on paljon. Insinööreille on tarjolla työtä, jolla on merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle ja koko ihmiskunnalle. Se motivoi.

Insinöörikoulutus = laadukas valmistusprosessi

Suomalainen insinöörikoulutus on reilun sadan vuoden aikana kehittynyt merkittävästi, mutta yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut. Insinöörikoulutuksemme keskeisin menestystekijä on edelleen ihminen – motivoitunut ja asiansa osaava opettaja. ”Hyvät opettajat ovat kullan arvoisia”, kuten teekkarit asian hienosti ilmaisevat valitessaan Vuoden opettajaa.

Opettajat ja elinkeinoelämä jakavat yhteisen huolen laadukkaan opetuksen merkityksestä. Opetuksen laatu on keskeinen elementti Suomen menestymisessä päivä päivältä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Tällä hetkellä käydään paljon keskusteluita koulutuksen rakenteista, ja huolena on, että opettaja ja ihminen jää tämän myllerryksen jalkoihin. On hyvä, että Suomessa on huippututkimusyksiköitä. Mutta vähintään yhtä tärkeää on, että meillä on huippuopetusyksiköitä. Näiden yksiköiden sielu ja sydän ovat osaavat ja motivoituneet opettajat.

Pätevä, sitoutunut, arvostettu

Elinkeinoelämä on insinöörikoulutuksen vaativa asiakaskunta. Saammekin edelleen suomalaisiin yrityksiin erinomaisia nuoria insinöörejä. Tänään tarvitsemme osaavia tekijöitä tulevaisuuden maailmaan.

Uudet opetusmenetelmät motivoivat nuorisoa ja antavat myös aiempaa parempia eväitä käytännön työelämään. Nuoriso tykkää pelata, joten annetaan heidän pelata. Jopa matematiikkaa ja fysiikkaa – insinööriosaamisen peruspilareita – voidaan opettaa nuoria kiinnostavalla tavalla. Tarvittaessa apuun voidaan kutsua MIT:n fysiikan opettaja YouTubesta. Tulevaisuudessa oppilaat kysyvät neuvoa tekoälyn mestarilta Watsonilta ja laittavat opettajat lujille. Hyvät opettajat ovat kaiken tämän keskellä edelleen arvossaan.

Työelämässä siirrytään yhä enemmän yksilölajeista joukkuelajeihin. Kilpailuetua etsitään erilaisten osaamisten yhdistämisestä. Insinöörikunnassa tarvitaan monimuotoisuutta ja erilaisia tyyppejä: suunnittelijoita, kehittäjiä, myyjiä, yrittäjiä. Miehiä ja naisia. Suomalaisia ja ulkomaalaisia. Toisaalta insinöörikään ei voi osata kaikkea. Insinöörikoulutuksen tulisi mielestäni tulevaisuudessakin koostua järkevistä kokonaisuuksista. Opetuksen liiallinen fragmentointi ei ole kenenkään etu.

Korkealaatuinen opetus on keskeinen elementti Suomen menestymisessä tulevaisuudessa. Kaiken rakennekeskustelun keskellä on hyvä muistaa, että korkealaatuisen opetuksen takana on ihminen – pätevä ja sitoutunut opettaja. Hänestä on pidettävä hyvää huolta. Hyvä opettaja on aina kullan arvoinen.

Blogikirjoitus on tiivistelmä toimitusjohtaja Jukka Ruususen puheesta TOOL:in 70-vuotisjuhlassa, Helsingissä 18.11.2016. Ammattikorkeakoulujen tekniikan ja liikenteen koulutusalan opettajajärjestö TOOL toimii opettajien äänenkannattajana ja kantaa huolta opetuksen laadusta.

 

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *