Fingridin käyttämissä ilmajohtimisessa on sinkitty teräsydin, jonka ympärille on kierretty alumiinisäikeitä.
”Alumiini johtaa hyvin sähköä ja sillä on hyvä korroosion kestävyys”, kertoo Fingridin projektipäällikkö Rami Isomäki alumiinin merkityksestä.
Maaperästä louhittu alumiini on sidoksissa muihin mineraaleihin ja sen erottaminen vaatii sulatusvaiheen eli elektrolyysin, joka kuluttaa erittäin paljon sähköä. Johtimien toimittajat Kiinassa ja Intiassa ovat alkaneet ostaa alumiiniharkkoja niiltä sulatoilta, jotka käyttävät elektrolyysissä uusiutuvaa energiaa, eli vesi-, tuuli- tai aurinkovoimaa. Näitä päästöttömiä energialähteitä käyttämällä syntyy niin sanottua vihreää alumiinia.
Fingridin määritelmän mukaan alumiinin tuotanto on vihreää, kun sulattovaiheessa käytetystä sähköstä 95 prosenttia on fossiilitonta polttoainetta.
”Vihreä alumiini itsessään on aivan samaa alumiinia kuin ennenkin, vain energialähde on muuttunut fossiilisista polttoaineista uusiutuviksi”, Isomäki toteaa.
Päästöjen roima pudotus
Keväällä 2023 Fingrid teki selvityksen, jonka mukaan 70–75 prosenttia Fingridin hiilijalanjäljestä syntyy voimajohtimista.
”Kun fossiilisilla polttoaineilla tuotettua niin sanottua likaista alumiinitonnia kohden päästöt ovat noin 16 tonnia, putoavat ne vihreää alumiinia käyttämällä noin 4 tonniin, eli neljännekseen aikaisemmista päästömääristä. Pystymme pudottamaan hiilijalanjälkeämme aivan valtavasti siirtymällä johtimien hankinnassa vihreää alumiiniin”, Isomäki sanoo.
Voitaisiinko johtimissa käyttää kierrätettyä alumiinia?
”Ei, sillä alumiinin puhtausasteen täytyy johtimissa olla niin korkea, että siihen on kierrätetyssä alumiinissa miltei mahdoton päästä.”
Fingridin arvojen mukaista on vähentää hiilijalanjälkeä. Toinen syy vihreän alumiinin käyttöön on EU:n asettama hiilirajamekanismi, Carbon Border Adjustment Mechanism. Mekanismin tarkoitus on asettaa EU:hun tuotavien tuotteiden valmistuksen aikana vapautuvalle hiilelle hinta.
”Käytännössä se tarkoittaa alumiinin osalta sitä, että jos tuo Eurooppaan fossiilisilla polttoaineilla tuotettua alumiinia, siitä joutuu maksamaan vuodesta 2026 lähtien. Täysimääräisenä hiilirajamekanismi astuu voimaan vuonna 2034.”
Täysin vihreät toimitukset
Ensimmäiset erät vihreän alumiinin johtimia Fingrid sai kahdelta toimittajaltaan alkuvuodesta ja käytti niitä muun muassa Aurora Linen, Siikajoki–Sorsaraivion ja Huittinen–Forssan työmailla.
Näiden moitteettomien koe-erien jälkeen on uusia eriä toimitettu jo runsaasti.
”Kesällä tehtiin uudet johdinsopimukset, joiden mukaan johtimissa saa käyttää ainoastaan vihreää alumiinia. Myös nykyiset sopimukset, joita on jonkin verran jäljellä kiinalaisen ZTT Groupin ja intialaisen Sterliten kanssa, on muutettu vihreän alumiinin toimituksiksi”, Isomäki kertoo.
Toukokuun jälkeen Fingridin työmaille on tullut vain vihreää alumiinia.
Fingrid edelläkävijä
Johdinvalmistaja ZZT Groupin pohjoismaisten alueiden myyntipäällikkö Joseph Jin kertoo, että Fingridin tulevaisuuteen suuntautuva toiminta on ollut sysäys ZTT Groupille vihreän toimitusketjun rakentamiseen.
”Huhtikuussa 2023 pidetyssä kokouksessamme Fingrid kysyi ensimmäistä kertaa päästöttömän sähkön käytön mahdollisuudesta alumiinin valmistuksessa.”
Saman vuoden aikana ZTT Group etsi vaatimukset täyttävät alumiinin toimittajat.
”Fingrid on ensimmäinen eurooppalainen kantaverkkyhtiö, jolle toimitamme vihreän alumiinin johtimia.”
”Laadun ja vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi kolmannen osapuolen organisaatiot ovat sertifioineet Kiinan vihreän alumiinin tuotteet”, Jin kertoo.
Tällä hetkellä ZTT Groupin valmistamista johtimista vihreän alumiinin osuus on 1,81 prosenttia, mutta yritys aikoo nostaa tuotannon asteittain sataan prosenttiin.
”Fingrid on ensimmäinen eurooppalainen kantaverkkoyhtiö, jolle toimitamme vihreän alumiinin johtimia. Muissa Euroopan maissa, kuten Saksassa ja Ruotsissa, kantaverkkoyhtiöt ovat vielä odottavalla kannalla, mutta näemme, että markkinoiden kiinnostus vihreästä alumiinista on kasvussa.”