Rahtilaiva BBC Swift, mukanaan kolme Tamini Transformatori S.r.l:n valmistamaa päämuuntajaa, lähti Venetsiasta kohti Suomea lokakuun 2023 alussa. Laiva jätti kolmen viikon kuluttua yhden kolleistaan Helsinkiin ja pari päivää myöhemmin kaksi Vaasaan.
Satamista muuntajien matka jatkui rautateitse ja maantiekuljetuksilla Espooseen, Seinäjoelle ja Mustasaaren Tuovilaan.
Projektipäällikkö Juho Salonen Fingridistä kertoo, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Suomeen tuotiin kerralla peräti kolme päämuuntajaa.
”Vaativat erikoiskuljetukset vaativat kymmenien ihmisten työpanoksen ja ne suunniteltiin hyvin tarkasti. Täällä päässä varauduimme jopa lumimyräköihin. Ammattitaitoisten erikoiskuljettajien avulla kaikki sujui kuitenkin hyvin.”
Yhden päämuuntajan pituus on 12 metriä, leveys 4 metriä ja korkeus 4,5 metriä. Muuntajan rungolla on painoa 270 tonnia.
”Kun muuntaja on asennettu paikalleen, varusteltu ja täytetty öljyllä, se painaa hulppeat 400 tonnia.”
Muuntajilla varaudutaan tuulivoimaan ja vetyyn
Salosen mukaan se, että maahan tuli nyt kerralla kolme päämuuntajaa, kuvaa hyvin, kuinka voimakkaasti Fingrid panostaa kantaverkon lisärakentamiseen.
”Vihreä siirtymä ja Suomen teollisuuden kilpailukyky ei jää ainakaan meistä kiinni.”
”Vahvistamme kantaverkkoa, jotta vihreä siirtymä ja Suomen teollisuuden kilpailukyky ei jää ainakaan meistä kiinni”, hän korostaa.
Päämuuntajia tarvitaan muun muassa liittämään tuulivoimapuistoja kantaverkkoon. Myös vireillä olevat vetyhankkeet vaativat verkolta paljon lisää siirtokapasiteettia ja -varmuutta.
Viimeisen puolentoista vuoden aikana Fingrid on hankkinut Italiasta viisi samanlaista päämuuntajaa, jollaisia nyt saapui maahan. Kaikkiaan päämuuntajia on nyt kantaverkossa 80.
”Lähivuosille toimituksen eri vaiheissa on tällä hetkellä 30 uutta muuntajaa”, Salonen kertoo.
Edessä vähintään 50 vuoden työrupeama
Italialaisilla päämuuntajilla on tehoa 400 MVA eli megavolttiampeeria, ja ne operoivat 400/120/21:n kilovoltin jännitteillä.
”Yksi megavolttiampeeri vastaa yhtä megawattia, eli päämuuntajan teho vastaa noin 4 000 henkilöauton tehoa”, Salonen konkretisoi.
Päämuuntajat ovat korkeaa teknologiaa, ja niiden suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita toimintavarmuuteen sekä huoltovapauteen. Lisävarmuutta ja -kapasiteettia tuo sekin, että yhdellä sähköasemalla on usein kaksi muuntajaa.
”Päämuuntaja toimii yhtä luotettavasti niin 30 asteen lämmössä kuin 30 asteen pakkasessa. Muuntajan elinkaari on vähintään 60 vuotta ja tänä aikana se huolletaan vain kerran.”
Kolmen tuoreimman päämuuntajan asennustyöt ovat käynnissä. Ne aloittavat työrupeamansa alkuvuonna 2024.