Ympäristön kannalta sähkö on parempi vaihtoehto kuin fossiilinen dieselpolttoaine. Uusi teknologia vie meitä myös kohti hallituksen päästöttömyystavoitteita, sanoo valtaosaa maamme losseista operoivan Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.
Nauvon Grannäsin ja Högsarin väliä kulkevan sähkölossin tekniikka on yksinkertainen. Lautalla oleva ja taajuusmuuttajalla varustettu sähkömoottori vetää lossia vaijeria pitkin salmen rannalta toiselle. Sähkö tulee Carunan jakeluverkon kautta. Ajon aikana sähkökaapeli kiertyy automaattisesti lautalla olevaan kelaan.
Nauvon sähkölossi on toiminut jo lähes pari vuotta pitempiaikaisena testikenttänä tulevaisuudessa lisääntyville lossien sähköistyksille. Testauksesta huolimatta lossi liikennöi normaaliin tapaan, tehden vuorokauden kuluessa kaikkiaan satakunta matkaa noin 300 metriä leveän salmen yli.
Ruotsissa losseja operoiva Färjerederiet on viime vuosien aikana lisännyt reippaasti liikenteessä olevien sähkölossiensa määrää, niihin itsekin tutustumassa käynyt Rosin kertoo.
– Lossiliikenne on suomalaisen yhteiskunnan peruspalvelu, joten tekniikan on oltava kypsää ja varmaa ennen sen laajempaa käyttöönottoa. Hyvällä pilotoinnilla varmistetaan toimivuus ja saadaan kokemuksia erilaisista tilanteista. Erityisesti talviaikaan tekniikkaa on testattava, jotta toimivuudesta saadaan takeet.
Nauvon lossi on varustettu myös dieselmoottorilla ja normaalilla potkurilaitteistolla, jotta asiakaspalvelu voidaan turvata esimerkiksi sähkökatkojen aikana.
– Dieseliä on jouduttu käyttämään silloin tällöin, kun sähkötekniikkaan on tehty muutoksia. Pääasiassa sähkölossi on ollut käyttövarma ja toiminut hyvin. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia.
Nauvon lossia kuljettavan Sami Sjömanin mukaan sähkölossi on huomattavasti helpompi ajaa kuin dieselkäyttöinen. Ohjaaminen sujuu kätevästi yhden joystickin avulla.
– Lossin kulku on myös hiljaisempaa. Kesällä lautalla on ollut mukavasti porukkaa, Sjöman sanoo.