Search
Close this search box.

Voimajohtolinjan häiriö saatiin nopeasti kuntoon

Jaa
– Vastasimme myönteisesti avunpyyntöön, ja olimme pian voimajohtolinjan erottimilla. Saimme vian rajattua ja maadoitettua nopeasti, kertaavat Kenet Oy:n käyttöpäällikkö Veli-Pekka Kinnunen ja sähköasema-asentaja Risto Ekdahl tammikuisen häiriötapahtuman kulkua. Fingrid kiitti miehiä hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä.

Asiakkaan haarajohdolla kaatunut 110 kV:n pylväs aiheutti tammikuussa häiriön Hirvisuo-Wisaforest A -voimajohdolle lähellä Kokkolaa. Häiriön kesto oli poikkeuksellisen pitkä, yli puoli tuntia, ja aiheutti sähkön toimituskeskeytyksiä Kruunupyyn alueella.

Häiriö olisi ollut vielä huomattavasti pidempi ja kustannuksiltaan suurempi, mikäli Kokkolan Energian sähkönsiirtoyhtiön, Kenet Oy:n, Kinnunen ja Ekdahl eivät olisi tarttuneet toimeen. Kokkolassa työskentelevät miehet olivat kytkentäpaikalla alle vartissa. Kenet Oy:llä ei ole velvoitetta käyttötoimintaan, joten avunanto oli pyyteetöntä. Fingridin omalta huoltotoiminnalta olisi mennyt paikalle pääsyyn huomattavasti pidempi aika.

Kokkolan Energian sähkönsiirtoyhtiön, Kenet Oy:n Veli-Pekka Kinnunen ja Risto Ekdahl antoivat Fingridille apua voimajohtolinjan häiriötilanteessa. Fingridin kiitokset toi Kimmo Toivonen.

– Tuona päivänä oli kova tuuli. Havaitsin puoliltapäivin toimiston valoissa poikkeuksellisen väläyksen ja kävin valvomossa toteamassa, että Kenet:in oma verkko on kunnossa. Soitin kantaverkkokeskuksen, jossa vika oli jo tiedossa ja paikannettu. Kun kantaverkkokeskus pyysi apua, lähdimme saman tien paikalle, kertoo Kinnunen.

Häiriön korjaaminen edellytti maastokäyntiä. Viallinen osa oli erotettava verkon toiminnan varmistamiseksi.

– Nopeus on valttia vikatilanteissa, ja tässä kohdassa yhteistyö toimi hienosti. Häiriö ei päässyt aiheuttamaan isoja ongelmia, kiitti Fingridin käyttöasiantuntija Kimmo Toivonen viedessään miehille kiitokset ja muistamiset tapahtuman jälkeen.