Vanhempi asiantuntija, sähkölaitteiston käytön johtaja Jani Pelvo Fingridistä kertoo, että vuoden 2022 työmaadoitusten tilastoissa näkyy ikävää kehitystä: tavallisesti lisätyömaadoitusten läheltä piti -ilmoituksia tulee vuosittain 3–4, nyt niitä tuli 5.
”Kahdessa tapauksessa lisätyömaadoitussuunnitelma oli tehty vaatimusten mukaisesti, mutta jostain syystä, ehkä huolimattomuuttaan, asentajat eivät suunnitelmaa noudattaneet.”
Kahdessa muussa tapauksessa asentajat eivät pitäneet määriteltyä turvaetäisyyttä jännitteiseen kohteeseen. Viidennessä tapauksessa korjaustöitä sähköasemalla tehnyt asentaja siirsi virtatieliitintä käsin, eikä käyttänyt työhön lisätyömaadoitussauvaa ohjeiden mukaisesti.
Vuosittain eri urakoitsijat tekevät Fingridin työmailla satoja työmaadoituksia. Vaikka henkilövahingoilta tällä kertaa vältyttiin, jokainen poikkeama turvallisuussäännöistä on liikaa.
”Tulemme korostamaan asiaa koulutuksissamme entistä enemmän”, Pelvo kertoo.
Työkoneetkin on maadoitettava
Myös työkonemaadoituksissa oli puutteita.
Kun poikkeamia kirjataan vuosittain 2–4 kappaletta, niin vuonna 2022 niitä oli yhteensä 4, joista kaikki tapahtuivat sähköasematyömailla. Näissäkin selvittiin säikähdyksellä.
”Jos on riskinä, että kaivinkone tai vaikka nosturiauto voi ylittää jännitteisten alueiden suojarajan, siihen on tehtävä erityinen työkonemaadoitus”, Pelvo muistuttaa.
Hän arvelee, että poikkeamia voi selittää osaltaan esimerkiksi se, että urakoitsijat käyttävät alihankkijoita, jotka eivät ole tottuneet työskentelemään sähkötyömailla.
”Aiomme korostaa nyt koulutuksissamme erityisesti myös työkonemaadoituksen merkitystä.”
Myös ilon aiheita
Vuoden 2022 tilastoista paljastuu toki myös iloisia asioita.
”Päätyömaadoitukset olivat hyvin hallussa, eikä niissä ollut poikkeamia.”
Fingrid edellyttää voimajohtojen lisätyömaadoitusta kahdella välineellä. Tuplausvaatimuksella halutaan varmistaa, että yhden lisätyömaadoitusvälineen irtoaminen tai rikkoutuminen ei aiheuta latausjännitteen kytkeytymistä työkohteeseen.
”Tämäkin vaatimus on omaksuttu hyvin. Sitä noudatetaan kantaverkon voimajohtotöissä erinomaisesti”, Pelvo kertoo.