– Tavoitteemme on saada toimikunnissa eri asiakasryhmien näkemykset esiin päätöksentekomme tueksi. Ne ovat neuvoa antavia elimiä eikä niissä tehdä päätöksiä. Niissä kuunnellaan alustuksia ja keskustellaan niiden pohjalta. Asiakastoimikunnissa käsitellään yleensä suuria linjoja, ei niinkään yksittäisiä projekteja, asiakkuuksista vastaava johtaja Jussi Jyrinsalo kertoo.
Aiemmin Fingrid luki asiakkaikseen vain ne yritykset ja organisaatiot, jotka liittyivät suoraan kantaverkkoon. Nyt käsite on laajempi.
– Eurooppalaisten verkkosääntöjen ja yhtenevien markkinoiden myötä kiinnostus Fingridin tekemisiin on alkanut koskea laajempaa asiakaskuntaa. Nykyään katsomme, että meillä on noin 200 asiakasta, Jyrinsalo toteaa.
Eri asiakasryhmien näkemykset esiin
Fingridin toimintaa yleisellä tasolla käsittelevässä neuvottelukunnassa on 12 jäsentä. Lisäksi verkko-, käyttö- ja markkinatoimikunnissa kussakin on 8–12 jäsentä sekä 2–3 Fingridin edustajaa. Yhden jäsenen toimikausi on kolme vuotta.
Fingrid kutsuu toimikuntaan uudet jäsenet niin, että toimikunnan kokoonpano vastaa asiakasryhmiä tasaisesti.
– Toimikunnissa on edustajia sähköntuottajista, sähkönjakelijoista, suurkuluttajista ja muista sähkömarkkinatoimijoista. Kun jäsen vaihtuu, haemme saman profiilin edustajaa ja mietimme myös alueellista edustavuutta. Tarjoamme näköalapaikan valtakunnallisella ja eurooppalaisella mittakaavalla, Jyrinsalo lupaa.
Avoimuus on keskeinen osa toimikuntatyöskentelyä.
– Jos syntyisi käsitys, että toimikunnat ovat jonkinlaisia salaseuroja, joissa asioista päätetään muiden selän takana, ne pitäisi kilpailuoikeuden mukaan lopettaa. Toimikuntatyön avain on läpinäkyvyys ja avoimuus. Kokousten esityslistat julkaistaan Fingridin verkkosivuilla viikkoa ennen kokousta ja pöytäkirjat löytyvät samasta paikasta kokouksen jälkeen.
Jos toimikuntaan kuulumaton asiakkaamme haluaa kommentoida käsiteltäviä asioita, hän voi ottaa yhteyttä toimikunnan sihteeriin. Kannustamme toimikuntien jäseniä myös jakamaan saamaansa tietoa eteenpäin eturyhmissään. Jos teemme merkittäviä muutoksia, järjestämme laajemman asiakaskuulemisen.
Markkinatoimikunta on näköalapaikka
Markkinatoimikunnan puheenjohtajaksi valittiin vuonna 2017 ensimmäistä kertaa asiakkaiden edustaja, SSAB:n energiapäällikkö Mikko Lepistö. Hänellä on hyviä kokemuksia toimikunnan työskentelystä.
– Suurin etu Fingridin toimikuntatyöskentelyyn osallistumisesta on päästä kuuntelemaan, mitä kantaverkolle ja eurooppalaiselle sähköntuotannolle on tapahtumassa ja keskustelemaan näiden muutosten vaikutuksista. Fingrid voi esittää erilaisia ideoita kokouksissa ja saa nopeasti perusteltuja kannanottoja asiakkailtaan, Lepistö toteaa.
SSAB on suurasiakas, sillä se käyttää noin prosentin kaikesta Suomessa kulutetusta sähköstä. Näin ollen se on luonnollisesti kiinnostunut markkinoiden kehittämisestä.
– Markkinatoimikuntatyö on hyvä tapa pysyä kärryillä, mitä on menossa, sillä muutostahti on nopea. Kun tiedämme tämän, osaamme paremmin tuoda esille näkökulmamme päätöksentekoon.
Puheenjohtajan roolissa Lepistö korostaa demokraattisuutta.
– Keskustelun aikana jokainen jäsen ottaa kyllä oman tilansa eikä puheenjohtajan tarvitse heitä aktivoida. Keskustelu on hyvin vilkasta, joten aikataulussa pysyminen on suurin haaste.
Asiakasryhmien edut ovat joskus vastakkaisia, ja keskusteluissa pyritäänkin usein löytämään kompromisseja ja tasapainoisia ratkaisuja.
– Markkinatoimikunnan jäsenet ovat järkeviä ihmisiä eikä kokouksissa riidellä. Ristiriitoja helpottaa sekin, ettei kokouksissa päätetä mitään. Asioiden kuuluukin jäädä auki, mutta kukin voi tuoda esiin oman eturyhmänsä käsityksiä, Lepistö toteaa.
- Lue lisää: Verkko- ja käyttötoimikunnan valokuvat sekä kokousten aineistot löydät osoitteesta
www.fingrid.fi/sivut/yhtio/hallinto-ja-johtaminen/toimikunnat/