Islantilaisessa CHARGE-organisaatiossa vaikuttava filosofian tohtori Fridrik Larsen alkoi kymmenisen vuotta sitten tutkia energia-alan toimijoiden brändejä. Larsen päätyi energia-alaan, koska totesi sen olevan maailmanlaajuisesti yksi nopeimmin muuttuvista toimialoista. Hän johtaa myös Larsen Energy Branding -yritystä, joka auttaa energia-alan toimijoita yrityskuvansa rakentamisessa.
CHARGE-organisaatio järjesti energia-alan brändäykseen keskittyvän konferenssin tänä vuonna toista kertaa.
– Energiayhtiöillä on monia keinoja erottautua kilpailijoistaan. Tietyt asiat, kuten palvelu ja toimintavarmuus on lähtökohtaisesti hoidettava hyvin. Sen lisäksi yritys voi luoda oman tunnistettavan toimintatavan, brändin. Se voi olla moderni tai hauska, tai lähes mitä vain, maalailee Larsen.
– Kannattaa tutkia markkinoita ja etsiä sieltä alue, jolla kukaan kilpailijoista ei vielä erottaudu. Esimerkiksi eräs yhtiö tunnetaan siitä, että sillä on toimintaa sähköautojen kanssa, kertoo Larsen.
Moni yritys luottaa vihreisiin arvoihin. Larsenin mukaan vihreys on kuitenkin haastava käsite.
– Asiakkaat ymmärtävät vihreyden hyvin eri tavoin. Ydinvoima on jollekin vihreää ja toiselle taas päinvastoin.
Hyvä brändi perustuu yrityksen toimintatapoihin
Larsenin mukaan brändääminen on monille energia-alan toimijoille vielä melko vieras ajatus. Suuri osa yrityksistä ei ymmärrä asian tärkeyttä, vaan toimii ilman selkeää ajatusta omasta erikoislaadustaan.
– Saatetaan luulla, että brändäys tarkoittaa ulkoisia asioita; logoja ja värejä. Taitava brändäys menee syvemmälle yrityksen toimintatapoihin.
Larsen korostaa, että brändiä ei rakenneta ulkoisen näyttävyyden takia, vaan puhtaasti rahan takia. Hyvä brändi auttaa menestymään kovenevassa kilpailussa. •