Search
Close this search box.

Sähköautojen latausverkosto häiriöreservinä

Jaa
Nopeasti kehittyvä sähköautojen latausverkosto voidaan valjastaa sähköjärjestelmää tukevaksi häiriöreserviksi.

Sähköautot yleistyvät vääjäämättömästi. Tällä hetkellä Suomen noin 3,2 miljoonasta autosta ladattavia autoja on noin 180 000.

Liikenne on jatkossa merkittävä sähkön kuluttaja, mutta samalla se voi olla myös suuri resurssi sähköjärjestelmälle.

Liikennevirta Oy:n pilvipohjaisella sähköautojen latauslaitteiden hallintajärjestelmällä kyetään ohjaamaan latauspisteitä reaaliaikaisesti siten, että niitä voidaan käyttää sähköjärjestelmää tukevana häiriöreservinä. Älykäs teknologia seuraa sähköjärjestelmää jatkuvasti ja kykenee reagoimaan nopeasti poikkeamiin, esimerkiksi jos sähköverkon taajuus laskee liian alas ja tehotasapaino vaarantuu.

”Näin muodostuu virtuaalinen voimalaitos, joka voi auttaa Suomen sähköjärjestelmää esimerkiksi tehopulatilanteissa”, Liikennevirran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppi­nen selventää.

Reagointi ei tarkoita latausten keskeyttämistä, vaan sitä, että isossa määrässä latauspiteitä tehoa pudotetaan esimerkiksi 11 kilowatista 9 kilowattiin muutaman minuutin ajaksi.

”Pienistä lyhytaikaisista tehontiputuksista tulee iso potti, kun monia latauksia on käynnissä. Tavoitteena on välttää tilanne, että Suomen sähköjärjestelmästä teho loppusi radikaalisti kesken ja sähköverkosta jouduttaisiin ajamaan osia alas”, Karppinen sanoo.

Hallintajärjestelmän reagointiaika on lyhyt. Puolet reserviksi asetetusta kapasiteetista on käytössä 5 sekunnin kuluessa ja koko reservi 30 sekunnin aikana. Toimintamalli turvaa sähköjärjestelmän laatua, mutta sähköauton lataaja ei huomaa pientä, lyhytaikaista tehon pudotusta. Aika on kuitenkin riittävä esimerkiksi muun häiriöreservin käyttöönotolle.

Jatkossa Liikennevirran teknologia mahdollistaa kuluttajille myös latauksen ajoittamisen hinta- ja kulutushuippujen ulkopuolelle.

”Mitä paremmin pystymme säätämään verkoston kokonaistehoa niin, ettei se häiritse sähköautojen latausta ja käyttöä, sitä vähemmän isonkaan automäärän lautauksilla on negatiivisia vaikutuksia sähköjärjestelmään. Päinvastoin vaikutus voi olla sähköjärjestelmän kannalta positiivinen.”

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *