Vaasalainen Mente Marine on pitänyt sähköveneen kehitystyön peruskivenä ennen kaikkea ekologisuutta.
Neljä aurinkokennoa tuottaa sähkömoottorien tarvitsemasta käyttövoimasta noin viidenneksen, ja pääosa akkujen latauksesta hoituu venepaikkojen latauspisteissä. Veneen valmistaminen alumiinirunkoiseksi tekee siitä puolestaan täysin kierrätyskelpoisen.
Sähköveneiden kehittäminen alkoi vuonna 2017. Alkujaan niiden valmistusta harkittiin yksityiskäyttöön.
”Sellaisen veneen sähköistäminen ei kuitenkaan olisi ollut mikään ympäristöteko, vaan pikemminkin päinvastoin, koska veneen käyttöaika jää niin lyhyeksi”, selittää Mente Marinen toimitusjohtaja Peter Ostberg.
Kehitystyössä päädyttiin ratkaisuun, jossa kyytiin saadaan mahdollisimman paljon ihmisiä ja sähköistyksestä maksimihyöty. Vene rakennettiin katamaraanityyppiseksi, mikä tekee kulkemisesta erittäin vakaata.
”Teimme kallistustestejä, joissa 16 ihmistä oli veneen toisella laidalla. Vene kallistui vain neljä astetta.”
Kyyti älypuhelinsovelluksella
Vene siirtää Ostbergin mukaan sähkökäyttöisen joukkoliikenteen laineille. Älypuhelinsovelluksen avulla veneen saa tilattua mihin tahansa laituripaikkaan ennalta määritellyllä reitillä.
Callboatsiksi kastettu vene kyyditsikin viime kesänä pääkaupunkiseudun saaristossa Aava Linesin operoimana kaikkiaan 7 000 matkustajaa. Yhden matkan hinta oli kuusi euroa.
”Tarjosimme venetaksin palvelut vesibussin hinnalla”, Ostberg tiivistää liikeideansa.
Helsingissä viime kesänä liikennöinyt vene saa seurakseen ensi kesänä myös toisen samanlaisen.
Vene kykenee etenemään ilman kuljettajaa keinoälyn avulla ja kulkemaan myös sivusuuntaan tarvittaessa itseohjautuvasti.
”Prototyypissä itseohjautuvuus jo on, ja isompaan veneeseen sen saa valmiiksi ensi vuodeksi. Kuljettajaa kuitenkin vaaditaan jatkossakin, vaikka vene olisi autonominen, sillä laki ei vielä missään salli itseohjautumista.”
Kuljettajan poistaminen ei ole edes tarkoitus, sillä Ostbergin mukaan Callboatsissa kyseessä on palvelukonsepti.