”Kampanjan avulla halusimme kiinnittää huomiota siihen, että ennen työn aloittamista on tärkeää keskittyä yhdessä työryhmän kanssa tai oman työn osalta itse miettimään, millaisia vaaroja työmaalla voi olla ja miten niihin voidaan varautua”, sanoo työturvallisuuden erikoisasiantuntija Markku Pöysti Fingridistä.
Kampanja kesti huhtikuusta lokakuuhun 2022, ja se oli tarkoitettu kaikille Fingridin palvelutoimittajille sekä Fingridin omalle henkilökunnalle.
”Samalla kun tuettiin työn riskien arviointia, kannustettiin tunnistamaan työn eri vaiheita ja niihin liittyviä vaaroja. Näin riskejä on helpompi eritellä”, Pöysti kertoo.
Joka kuukausi nostettiin yksi aihe tarkempaan tarkasteluun. Erityistä huomiota kiinnitettiin korkealla työskentelyyn, liikenteeseen ja autoiluun, liukastumisiin ja kompurointeihin, raskaiden esineiden nostoihin, sähköturvallisuuteen, työkoneisiin sekä laitteisiin ja niihin liittyviin vaaroihin.
”Meille raportoidut riskien arvioinnit moninkertaistuivat aikaisempiin vuosiin verrattuna. Tulos kertoo kampanjan olleen tarpeellinen ja onnistu nut”, Pöysti toteaa.
Aktiivista osallistumista
Sähköasemien kunnossapitopalveluista vastaava päällikkö Jani Gratschev Omexomilta kertoo, että heidän oma työturvallisuustoimintansa ja Fingridin kampanja kohtasivat hyvin toisensa.
”Oli helppo saada työntekijämme arvioimaan työn riskejä, kun Fingridkin piti asiaa tärkeänä.”
Omexomin toimipaikoilla eri puolilla Suomea kampanja otettiin hyvin vastaan, ja riskinarviointeja saatiin kirjattua suuri määrä.
”Osalle riskien kartoitus ennen työn aloitusta on jo rutiinia, ja nyt saatiin muutkin motivoitua.”
”Ilahdutti, kuinka hyvin henkilöstömme oli kampanjassa mukana. Arviointeja tuli kaikilta toimipaikoiltamme ja niissä monilta eri ihmisiltä. Osalle riskien kartoitus ennen työn aloitusta on jo rutiinia, ja nyt saatiin muutkin motivoitua.”
Kampanjan tuloksia käytiin läpi henkilöstön yhteisissä turvavarteissa. Niissä Fingridin mallia levitettiin niihinkin yksiköihin, jotka eivät olleet Fingridin työtehtävissä.
”Kampanja toimi sisäisenä motivaattorina yrityksessämme. Positiivinen palaute aktiivisuudestamme kannustaa kentällä edelleen toimimaan turvallisuuden eteen. Tästä on hyvä saada toimintamalli arkiseksi
rutiiniksi joka ainoalle työntekijällemme”, Gratschev sanoo.
”Kampanjoita tarvitaan aika ajoin, ja tämä oli hyvä kampanja.”