Mitä tulee ensimmäisenä mieleen sanasta innovaatio? Usein tyypillinen vastaus on tuotekehitys ja uusi teknologia, mutta kantaverkkoyhtiö Fingridissä asia nähdään paljon laajemmin.
Uusien asioiden rohkea kokeileminen ja siihen kannustava työkulttuuri ovat olennainen osa päivittäistä työtä, sanoo Fingridin henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettinen.
”Oleellista on, että tarjoamme monipuolisia mahdollisuuksia jatkuvaan työssä oppimisen. Näin työntekijät voivat kehittyä urallaan asiantuntijoina ja esimiehet myös johtajina.”
Innovatiivisuus edellyttää Miettisen mielestä luottamukseen perustuvaa työkulttuuria, jossa jokainen uskaltaa kokeilla uusia asioita. Epäonnistumisetkin ovat sallittuja.
Fingridissä jokainen voi osallistua omien työtehtäviensä suunnitteluun. Tiimejä haastetaan kehittämään prosesseja laajemminkin.
Arkiseen innovointiin kannustavat myös ideahaasteet. Tuore esimerkki on henkilöstölle annettu haaste siitä, miten korona-aikana voidaan lisätä yhteisöllisyyttä ja miten saadaan uudet työntekijät osaksi työyhteisöä.
Toki Fingridissä tehdään innovaatioita myös perinteisemmässä mielessä, kun uutta tekniikkaa ja digitaalisia työkaluja otetaan käyttöön. Ne auttavat tehostamaan liiketoimintaa ja parantamaan sähköjärjestelmän hallintaa.
”Automaation lisääntyminen vähentää myös inhimillisiä virheitä. Lisäksi uudet asiat helpottavat yksittäisen työntekijän työtä, mikä puolestaan lisää työn mielekkyyttä.”
Miettinen muistuttaa, että Fingridin innovatiivisesta otteesta hyötyvät asiakkaat ja koko yhteiskunta. Sähköjärjestelmän käyttövarmuus pysyy korkealla tasolla ja siihen voidaan liittää entistä enemmän päästöttömästi tuotettua energiaa.
Innostava työkulttuuri on tehnyt Fingridistä pidetyn työpaikan. Tänä vuonna yhtiö sijoittui seitsemänneksi Great Place to Workin Suomen parhaat työpaikat -listalla.
Artikkeli on julkaistu Helsingin Sanomissa 18.11.2020
Lue lisää Fingridin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta Fingridin TKI-toiminnan sivuilta.