Maine on organisaatioiden arvokkain aineeton pääoma, sanoo kehitysjohtaja Riku Ruokolahti T-Mediasta. Siksi sitä pitää mitata, analysoida ja johtaa. On kestämätöntä ajatella, että yrityksen arvokkainta asiaa ei tunnettaisi, tai että sitä johdettaisiin mutu-pohjalta.
Maine koostuu useasta osatekijästä. Kehittäminen ja johtaminen lähtee siitä, että oma maineen rakenne ja sen vaikutukset tunnetaan. Totta kai perusasioiden pitää olla kunnossa. Tuotteiden ja palvelun laadun on oltava kohdillaan. Hyvä johtaminen ja hallinto takaavat suorituskyvyn ja taloudellisen vakauden.
Organisaation uudistumiskyky on avainasemassa saavutetun maineen ylläpitämiseksi. On oltava proaktiivinen, hoidettava vuorovaikutusta ja viestintää hyvin – jo ennen kuin mitään vahingollista edes tapahtuu.
Oleellista on toimia avoimesti ja lunastaa annetut lupaukset. Jos yritys esimerkiksi lupaa olla hiilineutraali vuonna 2035, pelkkä ilmoitus ei riitä. Sen on myös kerrottava saavutetuista välietapeista ja suunnitelmasta, miten tavoitetta kohti ollaan etenemässä.
Yritys tai organisaatio ei toimi yhteiskunnassa yksin. Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa on tärkeää. Sidosryhmien myötävaikutus on yrityksen arvotuoton keskiössä ja maine puolestaan on näihin sidosryhmiin keräytyviä ja keräytyneitä käsityksiä ja tulkintoja yrityksestä ja sen toiminnasta. Jos maine on mennyt, yhteistyökumppaneita on vaikea tai jopa mahdotonta löytää.
Mainetta ja organisaation nauttimaa luottamusta voi – ja tuleekin – mitata. Maine vaikuttaa ihmisten käytökseen ja yrityksen saavuttamaan sidosryhmätukeen, vaikka vastaanotetut tiedot ja mielikuva eivät perustuisikaan faktoihin. Ihminen ei ole rationaalinen. Se, mitä luulemme tietävämme, on meille mielessämme jo totta.
Fingridin tuote on hieman poikkeuksellinen – perusinfran ylläpitäjä on onnistunut, kun tavallinen ihminen ei kiinnitä siihen huomiota. Fingrid luo luottamustaan ja mainettaan vahvasti myös sidosryhmätoiminnan ja kansainvälisen verkostoitumisen kautta.
Ylipäänsä maineen mittaamisessa ja johtamisessa Fingrid on edelläkävijä, ns. early adapter. Yhtiössä on hyvin varhaisessa vaiheessa ymmärretty proaktiivisuuden ja maineen johtamisen tärkeys. Fingrid hyödyntää systemaattisesti tutkimusta ja analytiikkaa saadakseen selville, mitä osa-alueita on tarpeen kehittää sekä tekemisessä että viestinnässä. Yritykset nimittäin olettavat liian usein ja virheellisesti, että muu maailma tietää heidän saavutuksensa ja hyvät aikeensa, vaikka ne yrityksen sisällä tiedossa ovatkin.