Mietelmiä arjen teoista ja yritysvastuusta

Yritysvastuu ei ole tietoista hehkuttamista, vaan arjen vastuullisuutta. Vastuullinen yritys nimittäin toimii yksinkertaisesti hyvän kansalaisen tavoin – joka päivä ja mieluiten vaatimattomalla asenteella, kirjoittaa Fingridin henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettinen.
Jaa
Fingridin henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettinen.

Yritysvastuu on valtavan laaja kokonaisuus, ja jos totta puhutaan, minua on aina vähän häirinnyt vastuullisuudella hehkuttaminen tai sen tietoinen ylikorostaminen. Ehkä siksi, että yritys kuin yritys voi sanoa olevansa vastuullinen, kunhan tekee jotain hyvää, lahjoittaa joulukeräykseen rahaa tai muuta vastaavaa.  Vastuullinen yritys nimittäin toimii yksinkertaisesti hyvän kansalaisen tavoin – joka päivä ja mieluiten vaatimattomalla asenteella.

Hyvä kansalainen noudattaa lakeja, kunnioittaa ja auttaa muita ihmisiä, pyrkii omalla toiminnallaan aiheuttamaan luonnolle mahdollisimman vähän haittaa ja pitämään oman taloutensa kunnossa sekä maksaa kiltisti veronsa.  Hyvä yritys toimii samoin omassa liiketoiminnassaan ja edellyttää vastaavaa palvelu- ja tavaratoimittajilta hankintaketjuissaan.

Tv-sarjassa Rimakauhua ja rakkautta kovia kokenut David – konkurssin tehnyt työtön sijoittaja – palkataan pankkiin kiillottamaan yritysvastuun kilpeä mediassa ilman aikomuksia muuttaa millään tavoin pankin toimintaa. Tv-sarja on tv-sarja, mutta tarinan keinoin voidaan kärjistää elävän elämän huonoja käytäntöjä, toisin sanoen puheita ilman aitoja tekoja.

Teoista puheenollen, jos jotain hyvää koronavirus on tuonut mukanaan, niin kriisi on saanut ihmiset huolehtimaan toisistaan. On hienoa lukea vapaaehtoisista, jotka käyvät vanhusten puolesta asioilla, tai vuokranantajista, jotka ovat antaneet vuokria anteeksi. On myös ilahduttavaa seurata, kuinka esimerkiksi kaupan ala on pyrkinyt suojaamaan työntekijöitään. Kriisiaika on testi yrityksille, miten he kohtelevat työntekijöitään ja asiakkaitaan.

Nämä käytännön ja arjen teot jäävät ihmisten muistiin pitkäksi aikaa, ja niillä on suuri vaikutus yritysten maineeseen.

Arjen tekoja tarvitaan työelämässä, oli kriisiaika tai ei. Työnantajani, sähkönsiirrosta Suomen kantaverkossa vastaava Fingrid Oyj, on mukana Vastuullinen työnantaja -kampanjassa lukuisan muun yrityksen kanssa sitoutuen kuuteen periaatteeseen: syrjimättömyyteen, joustamiseen ja työelämän tasapainoon, panostamiseen esimiestyöhön, merkitykselliseen työhön, oikeudenmukaiseen palkkaukseen ja hyvään hakijakokemukseen.

Kaikki kuusi periaatetta ovat tärkeitä kulmakiviä hyvässä henkilöstöpolitiikassa. Olen erityisen ylpeä siitä, että olemme Fingridissä panostaneet vahvasti työelämän joustoihin. Asiantuntijatyö on nykyisin ajasta ja paikasta riippumatonta. Vastuullinen työnantaja joustaa arjen työelämän käytännöissä ja sallii töiden tekemisen muuallakin kuin toimistolla virka-aikana. Vastuullinen työnantaja myös joustaa kriisitilanteissa mahdollisuuksiensa mukaan, oli kriisin luonne sitten yksittäisen työntekijän elämän käänteisiin liittyvä tai niin kuin nyt, koko maailmaa ravistellut pandemia.

Mainitsin alussa, että yritysvastuuta ylikorostetaan toisinaan. Ehkä se on sittenkin ihan oikein. Kaikki kansalaiset eivät ole hyviä, eivätkä kaikki yrityksetkään täytä aina eettisen ja inhimillisen toiminnan periaatteita. Siksi yritysvastuusta pitää puhua, kunhan teot vastaavat puheita.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Oikotien ”Vastuullinen työnantaja” -blogisarjassa 15.5.2020.

Uusimmat artikkelit

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue myös