Fingridin sähkölaitteiston käytön johtaja Jani Pelvo muistuttaa, että suurjännitelaitteistoilla työskennellessä pitää noudattaa tarkkaa protokollaa.
”Ensin asentajaryhmän on varmistettava, että se on oikeassa kohteessa. Sen jälkeen varmistutaan kohteen käyttöjännitteettömyydestä.”
Seuraavaksi vuorossa on lisätyömaadoittaminen, joka johtaa latausjännitteen maahan.
”Suurjännitelaitteistosta ei pystytä koskaan kytkemään pois kaikkea jännitettä, sillä siihen indusoituu lähellä sijaitsevista käyttöjännitteisistä osista niin sanottua latausjännitettä. Tämä voi olla suuruudeltaan hengenvaarallista.”
Tuplasti turvallisuutta
Lisätyömaadoituksessa maaliitin kytketään maadoitettuun rakenteeseen ja virtatieliittimet työmaadoitussauvalla maadoitettaviin kohteisiin.
Fingridin voimajohtojen lisätyömaadoitussäännön mukaan yksi lisätyömaadoitusväline kytketään niin, että se näkyy työkohteeseen ja toinen työkohteesta enimmillään kilometrin päähän. Tuplavarmistus lisää turvallisuutta.
”Myös sähköasemalle vaaditaan lisätyömaadoitus, jos työkohde on yli 50 metrin päässä kytketystä päätyömaadoituksesta.”
Fingrid edellyttää, että kaikki sen palveluntoimittajat noudattavat ohjeistuksia.
”Voimajohdon rakentaminen on suunniteltava niin, että lisätyömaadoitus huomioidaan kaikissa työvaiheissa. Kun esimerkiksi voimajohto katkaistaan, lisätyömaadoitukset on tehtävä katkoskohdan molemmille puolille.”
Tarkkaa kirjanpitoa, testejä ja koulutuksia
Destian projektijohtaja Teemu Palosaari kertoo, että he noudattavat tarkoin Fingridin ohjeistusta. Destialla
on myös omia turvallisuutta lisääviä käytäntöjä:
”Teemme lisätyömaadoituksista aina suunnitelman, jonka hyväksytämme Fingridillä. Asentajaryhmämme tekevät itse lisätyömaadoitukset, hoitavat pääsääntöisesti myös maadoitusten poiston sekä kirjaavat
tarkoin ylös pylväspaikat, päivämäärät ja töiden tekijät.”
Destiassa ollaan ottamassa käyttöön järjestelmää, jossa lisätyömaadoitukset merkitään bluetooth-tageilla.
”Se antaa toteutuneista asennuksista entistä kattavampaa tietoa.”
Asentajat tarkistavat viikoittain, että autokohtaiset työvälineet toimivat moitteettomasti.
”Maadoituksista keskustellaan päivittäin työvaiheita suunniteltaessa, aloituspalavereissa, työmaan turvavarteissa ja henkilökunnan koulutuksissa”, Palosaari kertoo.