Fingridin sähköasemien suurjännitelaitteilla sattui vuonna 2018 kaksi mittamuuntajan räjähdystä. Lisäksi tapahtui muutamia laiterikkoja ilman räjähdystä. Yhteistä näissä kaikissa ovat merkittävät työturvallisuusriskit käyttövarmuusongelman lisäksi. Kertaluokkaa suuremmat riskit ovat laitteen räjähtäessä, kun suurehkotkin kappaleet sinkoutuvat voimalla useiden kymmenien metrien etäisyydelle. Lisäksi räjähdys lähes poikkeuksetta aiheuttaa paikallisen tai pahimmillaan laajenevan tulipalon.
Maaliskuinen laiteräjähdys tapahtui 110 kilovoltin jännitemuuntajalle. Se sai häiriön lisäksi aikaan paikallisen tulipalon. Heinäkuussa sattunut 400 kilovoltin virtamuuntajan räjähdys sai aikaan suuremmat taloudelliset vahingot. Merkittäviä vahinkoja aiheutui etenkin laajenneen tulipalon seurauksena, sillä silloin vahingot eivät kohdistuneet pelkästään yhteen sähköaseman kenttään, vaan koko kytkinlaitokseen ja sen ulkopuolelle.
Työturvallisuuden kannalta vakava laiterikko sattui reaktorikatkaisijan rikkoutuessa elokuisena yönä. Eristinrikon jälkeen kaasukatkaisijan käyttöjännitteisiä osia eristimineen jäi katkaisijaohjaimen päälle kosketuskorkeudelle hoitotasolta. Osin samanlaista vaaraa aiheuttanut tapahtuma sattui vielä syksyllä ilman mitään laitevikaa. Siinä 20 kilovoltin syötön osajohtimista kaksi oli palanut kokonaan poikki. Kun kaksi oli vielä ehjänä eivätkä roikkuneet osajohtimet aiheuttaneet vikaa, ei vikaa voitu havaita kuin näköhavaintona.
Hienoa on ollut se, että näissä yhdessäkään ei ole sattunut henkilövahinkoja – kuten ei myöskään aiemmin tapahtuneissa laiteräjähdyksissä.
Laitekanta yhä turvallisempaa
Suurjännitelaitteiden räjähdyksiä on kantaverkossa sattunut keskimäärin yksi vuodessa. Mutta sitten tapahtuessaan niitä on sattunut useampia samoille vuosille, kuten viime vuonnakin. Henkilövahingon riski on näissä tapahtumissa pieni, mutta toteutuessaan vahinko voi olla merkittävä.
Kunnossapitoa on jo kehitetty ja kehitetään edelleen merkittävästi. Sen lisäksi pyritään rakentamiseen liittyvillä tarkennuksilla pienentämään vahingoista koituvia seurauksia. Myös laitekannat vaihtuvat vähitellen turvallisempiin, kun esimerkiksi mittamuuntajilla öljymäärät vähenevät ja pintamateriaalit kehittyvät.
Rakenteellisen turvallisuuden lisäksi on muistettava, että omallakin toiminnalla voidaan edistää turvallisuutta. Riskejä voidaan välttää kulkemalla kytkinlaitoksilla kaikki aistit tarkkana ja viettämällä vain välttämätön aika suurjännitelaitteiden läheisyydessä.