Fingridin perustehtävä on varmistaa kriittisen infran toiminta ja huolehtia siitä, että Suomi saa sähköä häiriöttä.
Siinä, missä Fingrid keskittyy ydinosaamiseensa, palvelutuottajat toteuttavat esimerkiksi voimajohtojen ja sähköasemien huollon.
Yksi Fingridin palveluntuottajista on kansainväliseen VINCI Energies -yhtiöön kuuluva Omexom, joka osaltaan huolehtii Fingridin sähköasemien kunnossapidosta ja rakentamisesta.
”Yhteistyö kattaa sähköasemalaitteiden kunnossapitoa, tarkastuksia, paikalliskytkentöjä, asemien kiinteistöjen pienimuotoisia kunnossapitotöitä ja vikakorjauksia”, kertoo projektipäällikkö Marko Nauska Omexomilta. Nauska vastaa sähköasemalaitehuoltojen ja -ohjelman toteuttamisesta.
Fingridin peruskunnossapidon uusi sopimuskausi käynnistyy vuoden 2024 alussa. Perinteisiä huoltotoimia, tarkastuksia, kunnossapitotöitä ja vikojen hallintaa tukemaan on käytettävissä entistä enemmän tietoa.
”Meillä on käyttöönotettavan digitaalisen kunnonvalvonnan ansiosta jatkossa reaaliaikainen tieto sähköasemakomponenttien kunnosta, ja siksi toimenpiteet pystytään ajoittamaan aina oikeaan aikaan”, Fingridin voimajohtojen kunnonhallintapäällikkö Mikko Jalonen kertoo.
Tieto siirtyy ilman viiveitä
Jalosen mukaan asentajien työnkuva on vuosien saatossa muuttunut.
”Pitää osata käyttää yhä enemmän digitaalisia työvälineitä, mutta tehdä myös perinteisiä huolto- ja korjaustöitä.”
Myös Nauskan mukaan yhteistyö Fingridin kanssa on kehittynyt viime vuosina isoin harppauksin. Merkittävimpänä kehitysaskeleena hän mainitsee Maximo-omaisuudenhallintajärjestelmän, joka korvasi aiemman Elnet-verkkotietojärjestelmän.
Ohjeet piti aiemmin tulostaa paperille tai käynnistää tietokone, mutta nyt kaikki tieto on käsiteltävissä kännykällä.
”Maximo-järjestelmän myötä kehitettiin sovellus, joka on kaikkien asentajiemme puhelimessa. Sen avulla työohjeet aukeavat kännykän ruudulle, ja asentajat voivat kuitata tehtävälistan sitä mukaa, kun valmista syntyy. Raportti työstä menee Fingridille ilman viiveitä”, Nauska kertoo.
Fingridin kunnossapidon ohjaamisen perustana on omaisuudesta tietokantoihin tallennettu yksityiskohtainen tieto. Se yhdistettynä Fingridin ketterään tapaan toimia luo hyvän pohjan kehittää ja muuttaa järjestelmiä sekä toimintatapoja nopeastikin.
”Ideoita uuden kokeiluun ja kehittämiseen saamme lisäksi palvelutoimittajiltamme sekä pitämällä silmät ja korvat auki sille, mitä muut vastaavat verkkoyhtiöt maailmalla tekevät ja kehittävät”, Jalonen toteaa.
Myös Marko Nauska työryhmineen on ollut mukana Fingridin kehitystyössä.
”Maximosta voi ottaa monenlaisia raportteja, esimerkiksi toimittajien onnistumisia tehtävissään. Kehitys ja palaute kulkevat molempiin suuntiin”, Nauska toteaa.
Tulevaisuutta on hänen mukaansa vaikea ennustaa, mutta varmaa on, että digitaalisuus vain lisääntyy.
Uusimmilla sähköasemilla käytössä on jo digitaalinen kunnonvalvonta.
”Uusimmilla sähköasemilla hyödynnetään jo digitaalista kunnonvalvontaa. Sen ansiosta saadaan dataa ja käyttökokemuksia siitä, mihin kunnossapidossa kannattaa keskittää voimavaroja ja mitä voitaisiin puolestaan hoitaa hieman kevyemmin”, Nauska kertoo.
Kantaverkon kunnossapito maailman tehokkaimpia
Edistääkseen parhaita toimintatapoja Fingrid on jo vuodesta 1995 osallistunut kansainväliseen ITOMS- eli International Transmission Operations and Maintenance Study -tutkimukseen, jossa arvioidaan sähkönsiirtoyhtiöiden kunnossapidon tehokkuutta. Tutkimus toteutetaan kahden vuoden välein.
Viimeisimmässä tutkimuksessa Fingrid sijoittui parhaiden yhtiöiden joukkoon jälleen kerran. Vertailussa tarkasteltiin vuoden 2021 kunnossapitotoimintaa, ja mukana oli yhteensä 25 verkkoyhtiötä eri puolilta maailmaa.
Jalosen mukaan tutkimukseen osallistuminen tukee kantaverkkoyhtiön tehokkuuden ylläpitämistä ja toiminnan parantamista. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden vertailla toimintaa vastaaviin toimijoihin Suomen ulkopuolella, sillä Suomesta ei vertailukohtia löydy.
”ITOMS on erittäin monipuolinen tiedonvaihtofoorumi. Sitä kautta saamme vihiä hyvistä toimintatavoista ja uusista innovaatioista, joita voimme kokeilla ja soveltaa omaan toimintaamme. Kerromme mielellämme myös omista hyvistä käytännöistä muille. Saammekin säännöllisesti pyyntöjä tulla kertomaan verkkomme kunnonhallinnasta.”