Search
Close this search box.

Kiinteistökohtaista kysyntäjoustoa

Jaa
Kapacity.io-startup tekee EU-hankkeessa yhteistyötä Fingridin kanssa. Kapacityn asiakkaat ovat lämpöpumppuja käyttäviä kiinteistöjä, joille se tarjoaa mahdollisuutta säästää sähkölaskuissa.

Sähkölle tarvitaan toimivat joustomarkkinat, jotta järjestelmää voitaisiin käyttää resurssitehokkaasti. Joustomarkkinoilla toimijoina olisi myös paikallisia jakeluverkkoyhtiöitä.

INTERRFACE on EU-rahoitteinen, Horizon 2020 -ohjelman alainen hanke, jonka tarkoituksena on selvittää, miten eurooppalaisten sähkön joustomarkkinoiden arkkitehtuuri voitaisiin rakentaa. Mukana on 42 yritystä 16 maasta.

Fingrid on keskittynyt nelivuotisessa hankkeessa kehittämään ja testaamaan tietojärjestelmää, joka huolehtisi siitä, että kanta- ja jakeluverkkoyhtiöiden välinen koordinaatio toimisi ristiriidattomasti.

Aalto-yliopistossa energiatekniikkaa opiskelleiden tekniikan tohtorien ja diplomi-insinöörin perustama startup-yritys Kapacity.io pääsi mukaan hankkeeseen avoimella rahoituskierroksella.

”Keskitymme siihen, mitä tapahtuu yksittäisessä kiinteistössä”, kertoo Jaakko Rauhala, Kapacity.io:n toimitusjohtaja ja yksi kolmesta perustajasta.

Älyverkko ohjaa lämpöpumppuja

Kapacityn asiakkaat ovat lämpöpumppuja käyttäviä kiinteistöjä, joille se tarjoaa mahdollisuutta säästää sähkölaskuissa.

”Kehitämme älyverkkoa, jonka ansiosta kiinteistön lämmitys ja ilmanvaihto voidaan optimoida sähkön tuotantokapasiteetin mukaan. Kapacity välittää tiedon kiinteistöjen joustokyvystä joustomarkkinoille, ja Fingrid aktivoi saatujen tietojen perusteella joustavaa kuormaa omien tarpeidensa mukaisesti.”

Nyt siis kehitetään järjestelmää, jossa yksittäiset kiinteistötkin voivat joustaa, eivät ainoastaan isot teolliset toimijat.

”Kunhan pääsemme vauhtiin, voisimme ohjata jopa tuhansia kiinteistöjä omakotitaloista kauppakeskuksiin.”

EU-hanke on Kapacitylle tärkeä askel.

”Fingridin kanssa on kehittävää tehdä yhteistyötä. Energiamarkkinoiden murroksessa ja tietoverkkojen kehityksessä on valtavasti potentiaalia. Kokeilut auttavat ymmärtämään, miten palvelut olisi suunniteltava, jotta asiakkaiden olisi helppo lähteä mukaan.”

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *