Fingridin verkkosivuilta löytyvällä karttapalvelulla on kaksi funktiota. Fingrid kertoo sen kautta mitä se tekee, missä ja milloin. Esimerkiksi tiedot tulevien vuosien kasvustonkäsittelyistä ehtivät ensimmäisenä juuri karttapalveluun. Palvelu toimii myös toiseen suuntaan: kuka tahansa voi lähettää palvelun kautta palautetta Fingridille.
– Karttapalaute on siitä hyvä, että palautteen voi tarkentaa esimerkiksi oman tilan tai vaikka yksittäisen voimajohtopylvään kohdalle, mikä nopeuttaa asian hoitamista. Jos saman asian hoitaa puhelimessa, voi kestää pidempään ennen kuin päästään samalle kartalle, Fingridin erikoisasiantuntija Mikko Nykänen sanoo.
Nykäsen mukaan moni maanomistaja on toivonut tietoa tulevista hakkuista ja raivauksista hyvissä ajoin. Karttapalvelusta ne saa ensimmäisenä: Kasvustonkäsittelyt on jaettu palvelussa kolmeen luokkaan: johtoaukean raivaukset, reunavyöhykepuiden hakkuu ja reunapuiden latvasahaukset helikopterilla. Tällä hetkellä palvelussa on nähtävillä vuoden 2018 töiden lisäksi vuoden 2019 helikopterisahaukset, reunapuiden hakkuut ja johtoaukean raivaukset.
Myös lausuntopyynnöt ja tieto esimerkiksi johtoaukean raivauksessa tai reunavyöhykkeen käsittelyssä huomioitavista erikoiskohteista, kuten pihapuista tai säästettävistä joulukuusista, on kätevä lähettää karttapalvelun kautta. Fingridin työntekijät seuraavat karttapalvelun kautta tulleita palautteita säännöllisesti ja ohjaavat ne oikeille henkilöille.
fingrid.navici.com/