Järvilinjalla keskitytään turvallisuuteen

Vaalasta Joroisiin johtavaa Järvilinjaa vahvistetaan. Koska uusi voimajohto kulkee pääosin nykyisen 400 kilovoltin johdon rinnalla, työmailla kiinnitetään erityistä huomiota latausjännitteeseen ja lisätyömaadoituksiin.
Jaa

Jämerä betoniperustus on kovettunut, ja pian jälleen yksi voimajohtopylväs voidaan kohottaa nosturin avulla pystyyn. Toisaalla johtimia asennetaan jo pylväisiin veto- ja jarrukoneen avulla. Vetopyörissä liikkuva johdin on maadoitettu rullamaadoituksilla veto- ja jarrupäästä sekä matkalta maadoittavien vetopyörien avulla.

Rakenteilla on 400 + 110 kilovoltin voimajohto niin sanotun Järvilinjan vahvistamiseksi. Yhteydellä Vaalasta Joroisiin on pituutta peräti 291 kilometriä.

”Järvilinja vahvistaa siirtoyhteyksiä pohjoisesta etelään. Sen ansiosta nyt myös Itä-Suomeen on mahdollista rakentaa lisää tuuli- ja aurinkovoimaa”, Fingridin projektipäällikkö Tommi Olsson kertoo.

Järvilinjan iso urakka on jaettu neljään eri osaan. Yksi näistä on Eltel Networksin Kajaanista Iisalmeen ulottuva noin 70 kilometrin pituinen työmaa.

Varmistetaan, ei oleteta

Järvilinjan rakenteilla oleva uusi voimajohto kulkee pääsääntöisesti nykyisen voimajohdon rinnalla. Tämän vuoksi työmaalla kiinnitetään erityistä huomiota latausjännitteeseen, joka indusoituu nykyisistä voimajohdoista uusiin rakenteisiin.

Latausjännite voi olla hengenvaarallista.

”Olemme laatineet työmaadoitussuunnitelmat ja hyväksyttäneet ne Fingridissä. Rakennettava johto maadoitetaan lisätyömaadoituksien avulla enintään kahden kilometrin välein, ja lisäksi asentaja kytkee johdolle mennessään henkilökohtaisen työmaadoituksen. Tämä tuplavarmistus takaa sen, että yhden lisätyömaadoituksen irtoaminen tai rikkoutuminen ei aiheuta sähkötapaturmaa”, Eltel Networksin HSE-valvoja Jukka-Pekka Kivistö kuvailee.

Myös jännitteisen linjan vierellä käytettävät nosturit ja muut työkoneet on maadoitettu.

Latausjännite on ilmiönä tuttu, ja lisätyömaadoitukset ovat rutiinia.

”Latausjännite on ilmiönä tuttu, ja lisätyömaadoitukset ovat rutiinia. Koska kyseessä on tärkeä asia, sen ei kuitenkaan oleteta olevan kaikille tuttu. Siksi se perehdytetään ikään kuin uutena asiana jokaisella työmaalla: kertaus on opintojen äiti”, Eltel Networksin projektipäällikkö Niko Ollikainen lisää.

Turvallisesti joka työssä

Järvilinjalla noudatetaan tietenkin myös muuten työturvallisuuden yleisiä pelisääntöjä. Jokainen työntekijä on käynyt läpi esimerkiksi työmaaperehdytyksen ja Fingridin yleiset verkkokurssit työturvallisuudesta.

”Kohteeseen on laadittu työturvallisuussuunnitelmat eri työvaiheita varten; lisäksi mahdollisia riskikohtia arvioidaan päivittäisessä työssä”, Eltel Networksin työmaapäällikkö Mika Laulumaa kertoo.

Hän mainitsee yhden käytännön esimerkin:

”Korkealla työskentelyssä käytetään turvavaljaita ja noudatetaan Aina kiinni -sääntöä: kun asentaja siirtyy pylväässä, hän ei irrota koukkua, jolla hän on kiinni, ennen kuin on kiinnittänyt toisen turvakoukun.”

Järvilinja kulkee suurelta osin nykyisen voimajohdon rinnalla. Jotta työskentely sujuu turvallisesti, etenkin
latausjännitteeseen kiinnitetään huomiota.

Talven hyvät ja huonot puolet

Järvilinjan maasto Eltel Networksin työmaalla on varsin vaihtelevaa. Mukaan mahtuu esimerkiksi kuivia hiekkakankaita, kallioita ja louhikkoja sekä soita, joille päästään vasta talvella maan jäädyttyä.

”Talvi avaa uusia kulkureittejä ja mahdollistaa sellaisia töitä, mitä kesällä ei voi tehdä. Kovimmilla pakkasilla ei voi kuitenkaan tehdä esimerkiksi konetöitä. Talvella joudutaan myös varautumaan muun muassa liukkauteen tarpeen mukaan esimerkiksi hiekoituksilla tai nastoitetuilla kengillä”, Laulumaa kertoo.

Eltel Networksin työmaalle osuu kaksi sähkö­asemaa.

”Sähköaseman rajapinnassa on tärkeää, että työt koordinoidaan asemaurakoitsijan kanssa. Kaikkien on tiedettävä, kuka tekee mitäkin ja milloin”, Ollikainen mainitsee.

Matkan varrella on myös rautatie:

”Sen ylityksessä apunamme on Fingridin suojateline, mikä estää vaijeria tai johdinta koskemasta rautatien ajolankaan”, Ollikainen huomauttaa.

Koulutuspaketti lisätyömaadoituksista

Fingrid järjestää palvelutoimittajilleen Lisätyömaadoitus ja työturvallisuuden pelisäännöt -koulutuksia.

”Koulutukset aloitettiin, kun huomattiin, että Suomessa on ollut viime vuosina latausjännitteeseen liittyviä riskitilanteita aikaisempaa enemmän. Haluamme katkaista ikävän trendin”, Fingridin sähkölaitteiston käytön johtaja Jani Pelvo kertoo.

Koulutuksissa Fingridin asiantuntijat jalkautuvat johtotyömaille kertomaan latausjännitteestä ja ilmiön vaatimista varotoimista. Samalla käydään läpi myös muita keskeisiä työturvallisuusasioita. Koulutus on suunnattu kaikille johtotyömailla työskenteleville, mukaan lukien ulkomaalaiset työntekijät.

”Ulkomaalaiselle työntekijälle kyseessä saattaa olla jopa aivan uusi asia. Hänen kotimaassaan sähköverkko voi olla rakennettu niin, että lähellä ei ole kulje voimajohtoja, jonka kautta latausjännitettä indusoituu.”

Koulutuksia on järjestetty myös Järvilinjalla, ja niitä pidetään lisää myös tulevaisuudessa.

Uusimmat artikkelit

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue myös