Search
Close this search box.

Aurora Line on Fingridille vuosikymmenen tärkein investointi

Jaa
Aurora Line eli Suomen ja Ruotsin välinen kolmas yhdysjohto Muhoksen Pyhänselästä Pohjois-Ruotsiin Messaureen etenee suunnitelman mukaisesti. Hankkeesta vastaavat yhteistyössä Fingrid ja Svenska kraftnät. Yhteys tulee laskemaan sähkön hintaa Suomessa.

Uusi 400 kilovoltin voimajohto  Suomen ja Ruotsin välille, Aurora Line,  lisää siirtokapasiteettia Suomesta Ruotsiin noin 900 ja Ruotsista Suomeen noin 800 megawattia. Aurora Line vahvistaa Suomen ja muiden Pohjoismaiden sähköistä yhteyttä ja välillisesti siitä hyötyy koko Itämeren alue.

”Kolmas yhdysjohto tarvitaan, koska jo vuosi­kymmenen ajan siirtokapasiteettia erityisesti Pohjois-Ruotsista Suomeen on ollut liian vähän. Ruotsissa sähkön hinta on ollut halvempi kuin Suomessa ja tätä hintaeroa halutaan vähentää. Suomalaiset sähkönkäyttäjät hyötyvät uudesta yhteydestä selvästi, sillä sähkön hinta laskee ja toimitusvarmuus paranee”, Fingridin strategisen verkkosuunnittelun päällikkö Mikko Heikkilä lupaa.

Aurora Line parantaa kantaverkon häiriön­sietoa ja mahdollistaa uusiutuvan energian käytön lisäämisen.

”Saamme Pohjois-Ruotsista enemmän tasapainottavaa, vesivoimalla tuotettua sähköä. Perämeren pohjukkaan on suunnitteilla vety­teollisuutta sekä Suomen että Ruotsin puolelle. Alueella on jo paljon tuulivoiman tuotantoa, ja lisää on tulossa. Aurora Line tukee näiden alojen yhteensovittamista ja energiamurrosta.”

Aurora Line valmistuu vuonna 2025

Hankkeen ympäristövaikutukset on selvitetty ja parhaillaan Fingrid hakee rakennuslupaa raja­johdolle työ- ja elinkeinoministeriöltä. Ruotsissa on samoin meneillään viimeinen lupavaihe.

Koska hanke hyödyttää ennen muuta Suomea, Fingrid maksaa hankkeen kulut lähes kokonaan. Mahdollisesti hankkeen rahoittamiseen saadaan kuitenkin tukea EU:lta.

EU on todennut hankkeen niin sanotuksi yhteisen edun hankkeeksi, joka hyödyntää useita EU-maita Itämeren alueella.

”EU on todennut hankkeen niin sanotuksi yhteisen edun hankkeeksi, joka hyödyntää useita EU-maita Itämeren alueella. EU myönsi hankkeen suunnitteluvaiheeseen rahoitustukea (CEF-tuki, Connecting Europe Facility) noin 4,3 miljoonaa euroa. Nyt haemme EU:lta tukea hankkeen rakennusvaiheeseen. Hankkeen kokonaiskulut tulevat olemaan noin 270 miljoonaa euroa. Tukea on mahdollista saada jopa puolet investoinnin määrästä. Olemme keskustelleet sekä paikallisten että Brysselin toimijoiden kanssa ja tehneet hanketta tunnetuksi”, Heikkilä kertoo.

Tukihakemus tehtiin lokakuussa, ja EU:n tukipäätös saadaan alkuvuodosta 2022.

”Aurora Line on Fingridin tärkein investointi 2020-luvulla. Rakentaminen alkaa ensi vuonna, ja yhteys valmistuu vuoden 2025 lopussa.”

Yhteys ylittää pohjoisen napapiirin, ja nimi Aurora Line viittaakin revontuliin. Fingrid vastaa rakennushankkeesta Suomen puolella ja ­Svenska kraftnät Ruotsin puolella.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *