Tarvitaanko energia-alalla brändäystä?
Energia-alan kilpailun lisääntyessä erottautuminen on yhä tärkeämpää.
Energia-alan kilpailun lisääntyessä erottautuminen on yhä tärkeämpää.
Fingrid sekä Ruotsin ja Norjan kantaverkkoyhtiöt siirtyivät keväällä yhteisen taseselvityksen käyttöön. Keskitetty malli tehostaa sähkömarkkinoiden toimintaa ja raivaa tietä sähkön yhteispohjoismaisille loppukäyttäjämarkkinoille.
Fingrid on kehittänyt kantaverkkoa perustehtävänsä mukaisesti koko 20-vuotisen olemassaolonsa ajan. Kehittämistyö koostuu päävoimansiirtoverkon suunnittelusta ja alueellisesta verkkosuunnittelusta, jota Fingrid tekee yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tämä yhteistyö on viime aikoina entisestään tiivistynyt.
Fingridin tietoturvayksikön teemana on tänä vuonna harjoittelu, ja erityisesti kyberharjoittelulle luodaan nyt perinnettä. Kyberturvallisuus vaatii vahvaa teknistä kyvykkyyttä puolustaa ympäristöjä, mutta myös päätöksenteon ja viestinnän onnistumista hyökkäystilanteissa. Teemavuoden päättää ensi kertaa järjestettävä pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden ja viranomaisten yhteisharjoitus marraskuussa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toimiva JYVSECTEC on kehittänyt realistisen harjoitteluympäristön, jossa teollisuusalan toimijat voivat harjoitella kyberhyökkäyksien torjumista. Fingrid ja Elenia pilotoivat harjoitusympäristöä alkuvuonna.
– Harjoitus aktivoi varautumaan entistä paremmin, sanovat Fingridin ICT johtaja Kari Suominen (keskellä) ja erikoisasiantuntija Petri Mäkynen sekä Jyvsectecin teknologiajohtaja Marko Vatanen.
Suomella on paljon annettavaa, mutta heikkoutemme on yhteistyön puute. Lähimaiden yhteistyö on tärkeää, sillä yhteinen ääni kuuluu kovemmin ja vaikuttaa enemmän myös EU:ssa, kirjoittaa Fingridin henkilöstöstä ja viestinnästä vastaava johtaja Tiina Miettinen.
JULKAISTU 24.11.2016
ICT-osaamisen tarve kasvaa energia-alan digitalisoitumisen myötä. Fingridin järjestämään ICT-iltapäivään kutsutut alan opiskelijat pääsivät kuulemaan ja kysymään, mihin kaikkeen informaatioteknologia yhtiön tekemisessä liittyy.
Voiko sähköenergiaa brändätä tai voiko energia-alan yhtiö erottua tuotteella, joka on lähtökohtaisesti kaikilla samanlainen? – Kyllä voi, esimerkiksi me suuntaamme vahvaan asiakaskeskeisyyteen, kirjoittaa Fingridin henkilöstöstä ja viestinnästä vastaava johtaja Tiina Miettinen. JULKAISTU 28.9.2016
Fingrid Oyj
Läkkisepäntie 21
00620 Helsinki
Puh. 030 395 5267
Fingrid.fi
Evästeasetukset
Tietosuojaseloste
Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö. Turvaamme asiakkaille ja yhteiskunnalle varman sähkön ja muovaamme kustannustehokkaasti tulevaisuuden puhdasta, markkinaehtoista sähköjärjestelmää.