Tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin välinen sähkönsiirtokapasiteetti on noin 2 500 megawattia, mutta vuoden 2025 lopussa valmistuva Aurora Line lisää kapasiteettia Ruotsista Suomeen 800 megawattia ja Suomesta Ruotsiin 900 megawattia.
”Uuden siirtolinjan vaikutus sähköjärjestelmäämme on melkoinen”, toteaa varatoimitusjohtaja Timo Kiiveri Fingridistä.
Fingrid ja Ruotsin kantaverkkoyhtiö Svenska kraftnät rakentavat yhteistyössä Aurora Lineä, joka on 400 kilovoltin voimajohto Suomen Muhoksen Pyhäselältä Ruotsin Messaureen.
Pohjois-Ruotsissa tuotetaan päästöttömästi tuuli- ja vesivoimasähköä, jota Aurora Linea pitkin saadaan jatkossa Suomenkin markkinoille tarpeen mukaan.
”Aurora Line tekee maamme puhtaasta sähköjärjestelmästä entistä puhtaamman”, Kiiveri sanoo.
Suotuisa vaikutus sähkön hintaan
Koska sähköä on jatkossa tarjolla selvästi enemmän kuin nyt, Suomen sähköjärjestelmän käyttövarmuus lisääntyy.
Uudella siirtoyhteydellä on myös sähkön hintoja vakauttava vaikutus, sillä sähkömarkkinat tasoittuvat sähkön saatavuuden parantuessa.
”Aurora Linen ansiosta saamme sähköä myös silloin, kun Suomessa on siitä jostain syystä niukkuutta. Se lisää käyttövarmuutta ja ehkäisee suuria hintapiikkejä. Sähkön hinta stabiloituu”, Kiiveri pohtii.
Tärkeä hanke EU-tasolla
Aurora Line ei hyödytä vain suomalaisia, sillä se tukee ruotsalaisten sähköjärjestelmää esimerkiksi suurten rakennushankkeiden aikana; Aurora Lineä pitkin Suomesta voidaan viedä sähköä noin 900 megawatin verran.
Aurora Line on myös Euroopan mittakaavassa tärkeä hanke, jolle EU on myöntänyt 127 miljoonan euron tuen osana Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelmaa. Suomen ja Ruotsin välinen siirtolinja lähentää eurooppalaisia sähkömarkkinoita toisiinsa.
”Suomen ja Ruotsin rajalla on ollut pullonkaula sähkönsiirrossa, ja nyt kun se poistuu, markkinoiden joustavuus paranee”, Kiiveri kertoo.
Aurora Line valmistuu vuoden 2025 lopussa
Aurora Line on melkoinen megahanke, joka maksaa reilut 300 miljoonaa euroa.
Valmistuttuaan voimalinjaa kulkee Ruotsissa 180 ja Suomessa 201 kilometriä. Tällä hetkellä, lokakuussa 2024, valmiina on noin puolet sekä Suomen että Ruotsin päässä: joissakin kohdin on jo täysin valmista ja toisaalla rakennustyöt ovat vielä kesken.
Rajanylityksen aikataulu Tornionjoen ylityksessä Vuennonkoskella on tärkeä sovittaa yhteen työturvallisuuden varmistamiseksi. Ruotsalaiset pystyttävät tolpat, joihin suomalaiset vetävät voimajohdon omalta puoleltaan Tornionjoen ylitse.
”Vaikka suomalaiset ja ruotsalaiset rakentavat omia osuuksiaan, kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja kuulumme samaan tiimiin. Kaikista haasteista ja riskeistä olemme selvinneet ja projekti etenee hyvää vauhtia.”
Aivan viimeiseksi, ensi vuoden loppupuolella on vuorossa Aurora Linen käyttöönotto, joka tehdään vaihe kerrallaan kuukausien aikana.
Jos video ei näy, sen voi katsoa täältä.
Tässä juttusarjassa seurataan Aurora Linen vaiheita suunnittelusta käyttöönottoon.