Fingrid ja Ruotsin kantaverkkoyhtiö Svenska kraftnät rakentavat yhteistyössä Aurora Lineä, joka on 400 kilovoltin voimajohto Suomen Muhoksen Pyhäselältä Ruotsin Messaureen.
Albanialainen yritys, Kuel Oy urakoi Aurora Linen työmaalla Tornionjoen ylityksessä Vuennonkoskella Destian kumppanina. Sen työhön kuuluu 120 pylvään pystytys, joista valmiina on jo suurin osa eli yli 100.
”Tämä projekti on ollut meille loistava tilaisuus tehdä yhteistyötä Destian ja Fingridin kanssa, ja se on sujunut kaikkiaan oikein hyvin”, sanoo toimitusjohtaja Kujtim Kanaj.
”Erityisen kiinnostavaa on ollut työskennellä sekä Suomen että Ruotsin puolella ja nähdä molempien maiden työtapoja, jotka ovat keskenään hyvin samankaltaisia.”
Kuel Nordicin sivuliike Kuel Suomi perustettiin vuoden 2021 syyskuussa, ja nyt sen jalanjäljille on perustettu Kuel Oy.
Aurora Linen osuus Viitajärveltä Vuennonkoskelle ja Tornionjoen ylitys Destian kumppanina on jo Kuelin kolmas projekti Fingridin kanssa.
Sen ensimmäinen Fingrid-urakka oli Enersensen kanssa Pyhäselkä–Raahe 110 kV -sähkölinjan pylvään kokoaminen ja pystytys. Viime vuonna Kuel rakensi Aurora Linea Tecnolines Italian kumppanina Hervan ja Viitajärven välillä.
Työvaiheet kuljetuksesta pystytykseen
Pylväsasennuksissa Kuel Oy:n ensimmäinen tehtävä on toimittaa pylväselementit, tarvikkeet ja perustuksissa käytettävät puupalkit pystytyspaikalle. Sen jälkeen asemoidaan tarkka pystytyskohta.
”Talvella tieltä poistetaan lumi ja muut esteet. Sitten tehdään perustukset ja tasoitetaan pohja puupalkkeja hyödyntäen”, Kanaj kertoo.
Koska pylväselementit kuljetetaan paikalle talvisin – silloin kantava talvitie on käytössä eikä maa painu raskaan kuorman alla – ne sulatetaan vielä ennen pystytystä.
”Kun koko pylväs on valmis ja ohjauskaapelit sekä viimeisetkin pultit ja kiinnikkeet paikoillaan, aloitamme pulttien kiristämisen vaiheittain vaadittuun momenttiin”, Kanaj kuvailee.
Lopulta työnjohtaja tarkastaa vielä kerran asennuksen laadun ja luovuttaa työn.
”Pylvään paino vaikuttaa siihen, kuinka kauan sen asennus kestää, mutta useimmiten pystykseen menee keskimäärin kaksi päivää.”
Suomessa käytetään talviteitä
Lumi, jää ja pakkanen ovat vaikuttaneet Aurora Linen työmaalla käytettäviin menetelmiin ja vaatineet työntekijöiltä venymistä. Erityisesti teräselementtien käsittely on haastavaa kovassa pakkasessa.
”Pahimmillaan pakkasta on ollut jopa 37 astetta. Olimme varautuneet ankaraan talveen ja siitäkin selvisimme, eikä urakka juurikaan venynyt aikataulultaan. Suurin osa koneista ei kuitenkaan toimi enää noin kylmässä.”
Kanaj kertoo, että vaikka Suomen ja Ruotsin puolella työskennellään pitkälti samanlaisin metodein, erojakin on. Suurin eroavaisuus näkyy työmaateissä: Ruotsissa hyödynnetään pääasiassa tilapäisiä työmaateitä, mutta Suomessa käytetään lähes ainoastaan talvisin jäädytettäviä talviteitä.
”Kesäaikaan liikkuminen upottavassa maastossa on Suomessa haastavaa, jopa mahdotonta. Siksi olemme työskennelleet erityisesti raskaan kaluston kanssa pääosin talvisin.”
Yhteen hitsautunut tiimi
Kuel Oy:n tiimissä ahkeroi Aurora Linen työmaalla 15–17 ammattilaista, jotka ovat hitsautuneet yhteen työskenneltyään useilla työmailla yhdessä. Kaikki työntekijät ovat tällä hetkellä albanialaisia.
”Tulevaisuudessa toivon, että saamme tiimimme myös suomenkielistä henkilökuntaa. Vaikka kaikkialla ymmärretään englantia, yhteinen kieli kuitenkin sujuvoittaisi tekemistä entisestään”, Kanaj pohtii.
Pylväsasennuksiin kuuluu paljon sähkömekaanista työtä, joten Kuelin asentajilla on sähköalan koulutus. Lisäksi heidät on koulutettu turvalliseen työskentelyyn sähkölinjojen ja sähköasemien lähellä.
Tiimien päälliköt ovat insinöörejä, joilla on laaja osaaminen ja ymmärrys samantyyppisistä tehtävistä.
”Tällaisissa tehtävissä aivan keskeistä on ymmärtää teräsrakenteita. Lisäksi tarvitaan kykyä lukea kokoonpanopiirustuksia ja sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Tehtäviin tarvitaan vuosien kokemusta.”
Jos video ei näy, sen voi katsoa täältä.
Tässä juttusarjassa seurataan Aurora Linen vaiheita suunnittelusta käyttöönottoon.