Alkuperäisen Imatran sähköaseman kytkinlaitosta saneerattiin vuosien aikana, mutta se tuli elinkaarensa päähän. Uusi asema rakennettiin vanhan viereen, ja vanha puretaan. Hankkeen investointikustannukset ovat noin 11,5 miljoonaa euroa.
– Imatran sähköasema sijaitsee Imatrankosken historiallisessa, suojellussa ympäristössä. Niinpä sähköasemaa ja sen ympäristöä suunniteltaessa olimme tiiviissä yhteistyössä museoviraston, ELY keskuksen ja Imatran kaupungin kanssa. Lopputulos kunnioittaa alueen historiaa, vaikka uusi sähköasema rakennuksineen onkin hyvin nykyaikainen. Aseman portaalit sekä ensimmäiset pylväät ovat tyylikkäitä maisemapylväitä, Fingridin projektipäällikkö Jarmo Henttinen kertoo.
Imatran sähköasema on edelleen tärkeä osa Etelä-Karjalan sähkönsiirtoverkkoa. Etelä-Karjalassa on verrattain paljon teollisuutta, ja siksi Lappeenranta on kuntien sähkönkulutustilastossa kolmantena heti Helsingin ja Tornion jälkeen.
Nykyään Fortumin omistama Imatran vesivoimalaitos tuottaa noin 1,5 prosenttia Suomen sähköntuotannosta. Se on edelleen Suomen suurin vesivoimalaitos.
Uusi voimajohto Imatralta Huutokoskelle
Fingrid aloitti kesällä 110 kilovoltin Imatra–Huutokoski-voimajohdon uudistustyön ja perustusten rakentamisen.
– Vanha voimajohto on 1930-luvulta ja ikänsä vuoksi huonokuntoinen. Uusimme 130 kilometriä voimajohtoa ja vaihdamme puupylväät teräspylväisiin. Hanke on jaettu A- ja B-osaan, ja niiden rakentaminen aloitettiin kesällä. Syksyllä alkaa pylväiden pystytys. Uuden voimajohdon on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan syksyllä 2022, projektipäällikkö Tommi Raussi kertoo.